Ekonomi

Sinopec ve PetroChina elektrikli araçların şarj geleceğine yatırım yapıyor

Çin’in devlet tarafından işletilen petrol devleri Sinopec ve PetroChina, ülke genelinde aktif olarak binlerce elektrikli araç (EV) şarj istasyonu inşa ederek, batarya ile çalışan ulaşımın hakim olduğu bir geleceğe uyum sağlamaya odaklanıyor. Sinopec’in kısa süre önce Pekin banliyösünde açtığı ve 70 hızlı şarj noktasına sahip Xiaowuji batarya şarj istasyonu da bu stratejik hamlenin bir parçası.

Elektrikli araç satışlarının bu yıl Çin’de satılan 23 milyon otomobilin %40’ını oluşturması bekleniyor. Çin’de benzin talebinin 2025 yılına kadar zirve yapması ve 2045 yılına kadar yarıya inmesi öngörüldüğünden, bu geçiş bu şirketlerin hayatta kalması için kritik önem taşıyor. Çin’deki 100.000’den fazla benzin istasyonunun yaklaşık yarısını birlikte işleten Sinopec ve PetroChina, gelirlerinin neredeyse %50’sini yakıt satışlarından elde ediyor.

Sinopec 2024 yılı için dağıtım segmentine 18,4 milyar yuan (2,55 milyar $) ayırarak geçen yıla göre %17,2’lik bir artış sağladı ve 2025 yılına kadar 5.000 şarj istasyonu inşa etmeyi planlıyor. Şirket 2023 yılı sonunda 21.000 şarj noktası işletiyordu.

Bu arada PetroChina, iştiraki Potevio New Energy aracılığıyla 28.000 şarj noktası işletiyor ve petrol, gaz, hidrojen ve şarj hizmetleri sağlayan kapsamlı istasyonlara odaklanarak 2024 yılı için pazarlama ve dağıtıma yönelik sermaye harcamalarında %49,8’lik bir artışla 7 milyar yuan’a ulaştığını duyurdu. Şirket bu yıl 1.000 elektrikli araç akü değiştirme istasyonu eklemeyi hedefliyor.

Bu yatırımlara rağmen, Çin’deki kamuya açık elektrikli araç şarj sektörü, pazarın bölünmesi, aşırı kapasite, düşük kullanım ve kayıplar gibi zorluklarla karşı karşıya. Örneğin, yakın zamanda hafta içi bir öğleden sonra Xiaowuji istasyonundaki şarj noktalarının çoğu kullanılmıyordu ve birincil müşteriler taksi şoförleriydi.

Çin’in şarj pazarı son derece rekabetçidir ve ilk beş şirket %65,2’lik bir pazar payına sahiptir. Bu rekabet, hizmet verilecek daha az sayıda elektrikli araç sürücüsü olduğu gerçeğiyle birleştiğinde, birçok şarj noktasının yeterince kullanılmamasına neden olmaktadır.

Rystad Energy tarafından yapılan tahminler, en büyük şarj noktası operatörü Star Charge’ın günde yalnızca 9,58 ila 9,94 dolar arasında gelir elde ettiğini, ikinci en büyük operatör olan TELD’nin ise günde 12,77 ila 13,25 dolar arasında gelir elde ettiğini göstermektedir. TELD 2022 yılında 26 milyon yuan zarar bildirdi.

Daha küçük ve daha yoğun şarj ağlarına sahip olan TotalEnergies ve Shell gibi yabancı şirketler daha iyi kullanım oranları bildirmiştir. TotalEnergies, China Three Gorges Group ile ortaklaşa 11.000 şarj noktası işletiyor ve müşteri deneyimini geliştirmek için ek hizmetler geliştirmeye başladı.

Shell, Çin’de 800 bağımsız şarj istasyonu için yaklaşık %25’lik kullanım oranları bildirmiş ve Shenzhen’de en büyük küresel şarj istasyonunu açmıştır.

Elektrikli araç şarjının kârlılığı küresel bir sorun ve analistler Çin’in şarj sektöründe konsolidasyon öngörüyor ve elektrik şebekesi operatörleri muhtemelen kilit oyuncular olarak ortaya çıkıyor.

InvestingPro Insights

Çin’deki elektrikli araç şarj altyapısı pazarı hızlı bir genişleme ve dönüşüm geçirirken, TotalEnergies (TTEF) kendisini bu değişimin ortasında kilit bir oyuncu olarak konumlandırıyor. Bir InvestingPro analizi, TotalEnergies’e bu gelişen sektörde rekabet avantajı sağlayabilecek çeşitli güçlü yönleri vurgulamaktadır. Özellikle TotalEnergies, büyüme odaklı bir sektörde getiri arayan yatırımcılar için olumlu bir işaret olan yüksek bir hissedar getirisine sahiptir. Dahası, şirketin hisse senedi şu anda yakın vadeli kazanç büyümesine göre düşük bir F/K oranıyla işlem görüyor ve bu da büyüme beklentileri göz önüne alındığında değerinin altında olabileceğini gösteriyor.

InvestingPro İpuçları ayrıca TotalEnergies’in, elektrikli araç şarj pazarına girmesini de içeren Petrol, Gaz ve Tüketilebilir Yakıtlar sektöründe önemli bir oyuncu olarak görüldüğünü ortaya koyuyor. Buna ek olarak, şirket, etkileyici bir şekilde 48 yıl üst üste temettü ödemelerini sürdürerek hissedar getirilerine güçlü bir bağlılık göstermiştir. Bu tutarlı temettü geçmişi, yüksek potansiyelli ancak rekabetçi EV şarj alanında istikrar arayan yatırımcılar için çekici bir özellik olabilir.

TotalEnergies’in stratejik konumunu ve finansal sağlığını daha derinlemesine incelemek isteyenler için, şirketin operasyonları ve piyasa performansı hakkında ayrıntılı bilgiler sunan 6 ek InvestingPro İpucu mevcuttur. Bunları daha detaylı incelemek için okuyucular https://www.investing.com/pro/TTEF adresini ziyaret edebilirler. Kendini adamaya hazır olanlar ise INVTROZEL1A kupon kodunu kullanarak InvestingPro aboneliğinde %20’ye varan indirimden yararlanabilirler.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu